ABSTRACT. Universities generate large and complex waste streams and have a growing potential to positively influence broader society by implementing integrated solid waste management (ISWM). However, in resource-constrained settings, ISWM is often not prioritized, leading to waste mismanagement, and associated social, economic, and environmental costs. Though lean management (LM) aims to create the greatest value with the least resource use and is well suited to resource-constrained settings, it has not often been implemented in environmental service contexts. This thesis applies LM strategies to improve the management of municipal solid waste (MSW) on a campus of the Autonomous University of San Luis Potosí in central Mexico. Prior to application of these strategies, a program had been designed but not fully implemented for the separation of MSW into three categories—organic compostables, inorganic recyclables, and inorganic non-recyclables. LM principles are applied to identify and measure key performance indicators (KPIs), and value stream mapping (VSM) is used to document and analyze the existing management processes for each of the three waste types. A modified waste characterization is performed by grouping the waste categories from Mexican law into product families. Additional information is gathered from students and staff involved in each process step through surveys, semi-structured interviews, and participatory observations. Participatory workshops are conducted to identify possible improvement opportunities. The LM strategies applied facilitate the full implementation of the program by identifying, quantifying, and prioritizing improvement opportunities and thereby demonstrate that LM can create positive environmental impacts by improving environmental service processes on university campuses.
RESUMEN. Las universidades generan residuos de gran cantidad y complejidad y tienen un potencial creciente para influir positivamente en la sociedad mediante la implementación de la gestión integral de los residuos sólidos (ISWM). Sin embargo, en entornos con recursos limitados, la ISWM a menudo no se prioriza, lo que genera una mala gestión de los residuos y los costos sociales, económicos y ambientales asociados. Aunque Lean Management (LM) tiene como objetivo crear el mayor valor con el menor uso de recursos y se adapta bien a los entornos con recursos limitados, a menudo no se ha implementado en contextos de servicios ambientales. Esta tesis aplica estrategias de LM para mejorar la gestión de los residuos sólidos urbanos (RSU) en un campus de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí en el centro de México. Antes de la aplicación de estas estrategias, se había diseñado un programa, pero no se había implementado completamente, para la separación de los RSU en tres categorías: orgánicos compostables, inorgánicos reciclables e inorgánicos no reciclables. Los principios de LM se aplican para identificar y medir indicadores clave de desempeño (KPIs), y el mapeo de flujo de valor (VSM) se utiliza para documentar y analizar los procesos de gestión existentes para cada uno de los tres tipos de residuos. Se realiza una caracterización modificada de los residuos agrupando las categorías de residuos de la legislación mexicana en familias de productos. Se recopila información adicional de los estudiantes y el personal involucrado en cada paso del proceso a través de encuestas, entrevistas semiestructuradas y seguimientos participativos. Se realizan talleres participativos para identificar posibles oportunidades de mejora. Las estrategias de LM aplicadas facilitan la implementación completa del programa mediante la identificación, cuantificación y priorización de oportunidades de mejora y, por lo tanto, demuestran que LM puede generar impactos ambientales positivos al mejorar los servicios ambientales en los campus universitarios.